Spelregels "Razzle-Dazzle"

Inleiding

"Razzle-Dazzle" is een snel bordspel, dat heel makkelijk te leren is. De winnaar is de speler die als eerste met de pionnen het bord rond is gegaan en weer terug is bij het doel. Daarbij is het belangrijk om de pionnen van de medespelers op het juiste moment te slaan en terug te sturen naar de start. Gebruik ook de spring- en beschermvelden om het speelveld als winnaar te verlaten.

Razzle-Dazzle

Spelopbouw

  • Speelbord: op het speelbord zijn alle spelelementen te vinden die hieronder worden genoemd. Hier vindt het eigenlijke spel plaats.
  • Pion: voor de start van het spel ontvangt elke speler pionnen in één van de drie spelkleuren (rood, blauw of geel)
  • Getallenrad: het getallenradgeeft het aantal velden aan, dat een speler zijn pion mag verzetten.
  • Loopveld: pionnen bewegen zich via de witte loopvelden. Op elk loopveld kan slechts één pion staan.
  • Springveld: beland een pion op één van de drie springvelden, dan springt de pion direct naar het volgende springveld in de richting van de pijl en blijft daar staan.
  • Beschermveld: staat een pion op één van de zes beschermvelden dan kan deze niet worden geslagen.
  • Start: elke speler heeft een eigen startpositie. Vanhier vertrekken de pionnen. Ook keren de pionnen die worden geslagen, hier weer terug.
  • Doel: elke speler heeft zijn eigen eindpositie. De speler die als eerste de benodigde pionnen naar de juiste plek in het doel brengt, wint het spel.
  • Tijdslimiet: de kleine klok naast uw avatar geeft aan hoeveel tijd de speler nog heeft om te zetten. Wordt er binnen 20 seconden geen pion verzet, gaat de beurt voorbij en worden geen pionnen verplaatst.
  • Beschikbare getallen: de getallen naast de avatars laten zien over welke getallen de speler nog kan beschikken, als hij de volgende keer aan de beurt is.

Doel van het spel

Razzle-Dazzle
  • Plaats als eerste speler een pion op elke positie in het doel.
  • U moet altijd één pion minder naar het doel brengen dan het totaal aantal pionnen waar u mee speelt. Speelt u bijvoorbeeld met vier pionnen, moet u drie van die pionnen naar het doel brengen.
  • Belangrijk: in de lobby kunt u bij de spelopties aangeven hoeveel pionnen u naar het doel wilt brengen. Zo kunt u de duur van elk spel enigszins bepalen.

Speelwijze

  • Alle spelers spelen met de klok mee.
  • De speler die mag beginnen, wordt door toeval gekozen.
  • Iedere speelbeurt bestaat uit twee onderdelen: eerst het stoppen van het getallenrad en vervolgens het zetten van de gewenste pion.
  • Het spel is voorbij zodra het benodigde aantal pionnen van één speler het doel heeft behaald.

Het getallenrad

Razzle-Dazzle
  • Aan het begin van uw beurt draait u aan het getallenrad. Klik op de rode knop in het midden van het rad om het te stoppen. Het rad wijst een getal aan dat het aantal plaatsen weergeeft, dat u één van uw pionnen mag verzetten.
  • Als u een "6" draait, mag u één pion zes plaatsen verzetten en u bent aansluitend nog een keer aan de beurt.
  • Soms kan het voorkomen dat u een getal draait, dat u met geen van uw pionnen kan verzetten. In dit geval mag u nog een keer draaien om een ander getal te krijgen.
  • Als u een bepaald getal heeft gedraaid, wordt dit getal vervolgens uitgesloten van het getallenrad. Bij uw volgende beurt is dit getal dus niet meer beschikbaar.
  • Het getrallenrad wordt leger en leger na iedere beurt. Zodra u elk getal heeft gehad en het getallenrad dus helemaal leeg is, wordt het rad weer compleet aangevuld.

Pionnen zetten

Razzle-Dazzle
  • Er zijn twee manieren om een pion te bewegen: of u klikt op de pion die u wilt verplaatsen of u klikt op het gemarkeerde veld. In beide gevallen wordt de pion op het gemarkeerde veld gezet.
  • Als u een pion wilt laten vertrekken vanuit het startveld, klikt u gewoon op het startveld. Dan wordt steeds de voorste pion gezet.
  • Als u een pion in het doel wilt zetten, heeft u een getal nodig dat hoog genoeg is om het doel te bereiken. Zodra een pion het doel bereikt, wordt deze altijd op de achterste, vrije plaats gezet.
  • De gemarkeerde loopvelden helpen u erbij, om in één oogopslag uw mogelijke zetten te zien: zolang u de muiscursor niet op een bepaalde pion plaatst, ziet u alle mogelijke zetten. Beweegt u het pijltje echter naar een specifieke pion of naar een specifiek gemarkeerd loopveld, ziet u enkel de opties voor deze pion en het daarbij behorende loopveld.
  • Pionnen die niet geslagen kunnen worden, worden niet gemarkeerd.

Pionnen slaan

Razzle-Dazzle
  • Zodra een pion op een loopveld wordt gezet, waar reeds een pion van een andere kleur op staat, wordt de pion van de andere kleur geslagen.
  • Geslagen pionnen keren terug naar de startpositie.
  • U kunt uw eigen pionnen niet slaan. U kunt een pion niet op een loopveld zetten, waar reeds één van uw eigen pionnen staat.

De bijzondere velden

Razzle-Dazzle
  • Op het speelbord zijn in totaal 9 bijzondere velden: 3 springvelden en 6 beschermvelden.
  • Als een pion op een springveld wordt gezet, springt deze meteen naar het volgende springveld in de richting van de pijl en blijft daar staan.
  • Pionnen van uw tegenstanders die op een spring- of een landingsveld staan, hebben een grotere kans geslagen te worden. Op deze manier is het mogelijk om in één enkele zet twee pionnen van uw tegenstanders te slaan.
  • Als één van uw eigen pionnen op het landingsveld staat, kunt u één van uw eigen pionnen wegzetten van het springveld. Deze pion blijft daar dan staan en zal niet verder springen.
  • Pionnen die op een beschermveld staan, kunnen niet worden geslagen.
  • De bescherming geldt enkel als de pion op het beschermveld staat. Zodra de de pion ergens anders wordt neergezet, kan deze weer worden geslagen.

Tips en strategieën

Razzle-Dazzle
  • Houd het getallenrad van uw tegenstanders goed in de gaten en gebruik uw kennis over de nog beschikbare getallen van uw tegenspelers in uw voordeel.
  • Zet zoveel mogelijk pionnen op strategisch gelegen beschermvelden, indien mogelijk. (Zoals bijvoorbeeld het beschermveld direct voor uw doel)
  • Probeer de pionnen van die tegenspeler te slaan, die de meeste pionnen naar het doel heeft gebracht.
  • Laat uw pionnen niet langer dan noodzakelijk op een springveld staan. Aangezien springvelden meestal vanaf twee velden bereikt kunnen worden, bestaat er een grotere kans, geslagen te worden op één van deze velden.
  • Probeer het laatste springveld voor uw doel te vermijden. Want als u hierop komt, gaat u letterlijk aan uw doel voorbij en moet u een groot deel van de afgelegde weg nog een keer lopen.