Spelregels Potion Panic

Potion Panic

Potion Panic is een fabelachtig combinatie spel, waar twee personages een magisch duel aangaan. Kruip in de huid van de afgebeelde tovenaar of de impulsieve heks om op stripachtige wijze het spel van uw tegenstander in de soep te laten lopen!

Doel van het spel

Verwissel de speelstenen, creëer groepen van dezelfde kleur, brouw drankjes om zo de energie van uw tegenstander te laten verdampen.

Besturing

Potion Panic wordt enkel gespeeld met de muis. Klikken doet u op de linkermuisknop. Om twee aangrenzende speelstenen te verwisselen, klikt u een speelsteen en trekt deze vervolgens in de richting van de speelsteen die u wilt verwisselen.

Speelelementen

Hieronder volgt een korte beschrijving van alle speelelementen bij Potion Panic:

1 Magische spiegel

De magische spiegel laat niet alleen uw naam en avatar zien, maar ook uw energie.

2 Flesjes

De normale speelstenen bij Potion Panic zijn flesjes. De flesjes zijn er in 6 verschillende kleuren. Vormt u een groep van dezelfde kleur, dan krijgt u deze als ingrediënt.

3 Schedelflesjes

Afgezien van de normale flesjes zijn er ook de zeldzame schedelflesjes. Combineert u deze tot een groep, verliest uw tegenstander energie.

4 Energie

De energie die uw personage heeft. Is de energie op nul, is het spel voorbij.

5 Kast

In de kast staan de door u verzamelde ingrediënten die u heeft verzameld. Zodra de kast vol staat, brouwt u een krachtige toverdrank om de energie van uw tegenstander te laten verdwijnen.

6 Heksenketel

De grote heksenketel waar het spannende spel zich afspeelt.

7 Uw personage

Nog voordat het spel begint kiest u uit één van de twee personages, de tovenaar of de heks. Uw keuze heeft geen invloed op het spelverloop.

Spelverloop

Uitleg over het spelverloop van een Potion Panic spel:

Personage keuze

Zodra het spel geladen is, kiest u uw personage:

Potion Panic

De tovenaar heeft een academische achtergrond en brouwt zijn drankjes strikt volgens de recepten uit het magische toverboek.
Potion Panic

De heks is een intuïtieve dame en brouwt haar drankjes op gevoel.

De keuze voor het personage heeft geen invloed op het spel verloop. Uw keuze brengt geen enkele voor- of nadelen met zich mee.

Spelprincipe

Bij Potion Panic verwisseld u aan elkaar grenzende speelstenen, om groepen te maken van gelijkgekleurde flesjes. Klik eerst op het ene flesje en trek deze vervolgens in de richting van het andere flesje om de flesjes om te wisselen.

Potion Panic

Heeft u een groep gecreëerd? Daarmee verzameld u de flesjes en deze verdwijnen van het speelveld. De flesjes worden opgeborgen in uw kast, op kleur gesorteerd. De spelers spelen om de beurt.

De groepen dienen uit minstens 3 flesjes te bestaan, die verticaal of horizontaal verbonden zijn. Diagonale lijnen en hoekverbindingen tellen niet:

Potion Panic

Zodra uw kast vol is brouwt u een krachtige toverdrank waardoor de tegenstander energie verliest.

Tijd voor uw zet

U heeft per zet 5 seconden de tijd om een groep te maken. Is deze tijd bijna voorbij, knippert en een rood licht in uw magische spiegel.
Pas op: lukt het u niet om een groep te maken, verliest u 4 punten van uw energie!

Schedelflesjes

Potion Panic

Afgezien van de normale flesjes, zijn er ook de zeldzame schedelflesjes. Precies zoals u van de flesjes rijen maakt, kan u ook met de schedelflesjes groepen vormen. Als u dit doet, verliest uw tegenstander energie.

Grotere groepen

Maakt u een grote groep van flesjes of schedels heeft dat de volgende voordelen:

Potion Panic

Bij een groep van 4 gelijkgekleurde speelstenen krijgt u, afgezien van het ingrediënt, een extra speelbeurt! U kan direct nog een keer spelen en nog een speelsteen omwisselen.

Potion Panic

Bij een groep van 5 gelijkgekleurde speelstenen krijgt u, afgezien van het ingrediënt, een extra speelbeurt!
Afgezien daarvan veranderen 3 willekeurige speelstenen op het veld in een schedel.

Kettingreactie

Elke keer als een groep van het speelveld verdwijnt, komen er vanaf boven nieuwe speelstenen op het veld. Hierdoor kunnen kettingreacties ontstaan, zogenaamde combo's. Tijdens het bijvullen van het speelveld en eventuele combo's kunnen de spelers geen zet doen.

Door de combo's kunnen er groepen ontstaan, precies zoals de groepen die de spelers dienen te creëren.

Opbouw van de spelpersonages

Uw personages worden na verloop van tijd steeds beter in Potion Panic. Elke gebrouwde toverdrank geeft hen meer kracht:

Potion Panic

Heeft u voldoende toverdrank gemaakt tijdens het spel, verhoogd het level van het personage zich!

Potion Panic
Potion Panic

Om de 3 levels ontwikkeld het uiterlijk van uw personages zich. Op deze manier kan iedereen zien hoe sterk uw personage is!

Actie overzicht

In onderstaand overzicht vindt u terug welke actie bij Potion Panic tot welk resultaat leidt:

actie
resultaat
Groep flesjes wegspelen
ingrediënt krijgen
Schedelgroep wegspelen
Per schedel 2 punten energie aftrek tegenstander
Flesjes groep van 4
Extra speelbeurt
Flesjes groep van 5
Extra speelbeurt & 3 schedels verschijnen
Alle 6 de ingredienten verzameld
10 punten energie aftrek tegenstander
Tijd voor de beurt verlopen
4 punten energie aftrek bij u zelf

Spel voorbij

Zodra één van de spelers geen energie meer heeft, eindigt het spel meteen.

Tips

  • Als de rand van het speelveld verlicht is, bent u aan zet.
  • Snel combinaties maken en vooruit plannen maakt het verschil bij Potion Panic! Plan uw zet terwijl u tegenstander aan de beurt is.
  • Kan u het ingrediënt dat u nodig heeft niet te pakken krijgen? Kijk wat u tegenstander nodig heeft en grijp het voor zijn neus weg!