Spelregels Piraten Zeeslag

Doel van het spel

Het spel is gebaseerd op de bekende klassieker “Zeeslag” .

Het doel is om als eerste de complete vloot van de tegenspeler tot zinken te brengen. Het is een multi-player spel, dat wil zeggen dat uw tegenspeler gelijktijdig met u speelt.

“Sapperloot!”- Kort het belangrijkste:

  • Bij het plaatsen moet er tenminste één veld tussen twee schepen zijn
  • Wie als eerste met het plaatsen klaar is, mag het eerste schot afvuren
  • U mag zolang blijven vuren, tot dat u twee maal water getroffen heeft
  • De papegaai “bespioneert” vijf velden van de tegenspeler en verraadt u, of zich daar een schip bevindt. Spioneren kan slechts één keer per spel
  • Er zijn punten voor enkelvoudige treffers, meervoudige treffers, het tot zinken brengen, en aan het einde voor onbeschadigde eigen schepen

“Iedereen aan dek!”- Zo stelt u uw vloot op:

Voordat u uw tegenspeler met man en muis naar de zeebodem kunt jagen, is de eerste opgave een goede opstelling voor uw eigen vloot te maken.

Piraten Zeeslag              Speelveld

Aan de linkerkant ziet u uw speelveld. Aan de rechterkant zijn uw schepen. De makkelijkste manier om alle schepen te plaatsen, is door op de knop “willekeurig plaatsen” te klikken. Het spel genereert dan automatisch een opstelling voor u, die u natuurlijk naar eigen wens kunt veranderen.

Tip: Het kan een voordeel zijn, om bij het opstellen snel te zijn, want de speler die het snelst op de knop “klaar” geklikt heeft, mag als eerste een schot afvuren.

Om de schepen te bewegen , klikt u het schip eenvoudig aan en verschuift het met ingedrukte muisknop.

U draait schepen met de pijltoetsen op uw toetsenbord, of met een muisklik op de pijltoetsen midden op het schip.

Piraten Zeeslag              Plaatsen

In het speelveld wordt voor ieder schip aangegeven, dat zojuist geactiveerd (aangeklikt) is, of de actuele positie geldig is ( groene rand ) of ongeldig ( rode rand ), omdat er te weinig afstand tussen naburige schepen is.

Piraten Zeeslag              ongeldige posities

Bij het plaatsen is de enige regel, dat er tenminste één veld afstand tussen twee schepen moet zijn.

Piraten Zeeslag              geldige posities

Let u er bij handmatig plaatsen op, dat u van bepaalde scheepstypes twee exemplaren heeft.
Pas wanneer alle schepen in een geldige positie zijn gebracht, kunt u op de knop “klaar” klikken en daarmee de opstelling afsluiten. Rechts bovenaan ziet u onder de vlaggen de status van de andere speler: “denkt na” of “klaar”.

Wanneer beide spelers op de knop geklikt hebben, begint het spel. De speler die als eerste op de knop “klaar” geklikt had, mag het eerste schot afvuren.

Belangrijk! Voor het complete plaatsen heeft u in totaal 90 seconden tijd. Als deze tijd voorbij is en er nog schepen in een ongeldige positie staan, kiest de computer een willekeurig positie voor alle schepen uit, dus niet alleen voor de nog niet geplaatste schepen. Het spel begint dan meteen.

“Ai, ai kapitein!”- Het spel werkt als volgt:

De speler die als eerste zijn op stelling klaar heeft, begint.

Wanneer u aan de beurt bent (geluidssignaal, uw avatar knippert, uw schiet-klok loopt aan uw kant terug), dan kiest u in het rechter (in het begin lege) speelveld een veld uit en klikt daarop. Een kanonkogel wordt afgevuurd.

Per schot heeft u 15 seconden tijd. Als u niet op tijd schiet, vervalt uw schot.

Is er op de plaats waar u op geschoten heeft alleen maar water, dan wordt dat met een schuimkraag aangegeven.

Als u een schip treft, dan wordt dat u met een piratenvlag op de plaats van de treffer getoond.

Wanneer u een schip tot zinken brengt, dan wordt het hele schip getoond. Rechts boven kunt u altijd zien, hoeveel schepen van de tegenstander nog tot zinken moeten worden gebracht.

Piraten Zeeslag              mistreffers, getroffen schip en gezonken schip

Een speelbeurt duurt zo lang, tot de speler twee keer in het water heeft geschoten. Na de tweede mistreffer is de tegenstander aan de beurt.

“Piraten in zicht!”- Zo spioneert u met de papegaai:

Piraten Zeeslag              Papegaai button

Piraten Zeeslag                  Spioneert met ontdekt schip

Een bijzondere functie is het “spioneren”. Daarvoor klikt u (natuurlijk alleen als u aan de beurt bent) op de papegaai aan de onderkant van het beeldscherm. Nu beweegt u met de muis over het speelveld van de tegenstander. U ziet een kruis van vijf velden. Kies een positie uit en activeer de spionage-papegaai met een muisklik. Er wordt nu aangegeven, of er op één of meerdere van de vijf velden een vijandelijk schip verstopt is, of niet.

Piraten Zeeslag              Hit spionage

Het spioneren kan slechts één keer in het hele spel worden gebruikt. Wanneer u tijdens het spioneren een mistreffer had, betekent dit, dat de tegenstander na het spioneren weer aan de beurt is.

“Hier met die dukaten!”- Details over de puntenverdeling:

Voor iedere voltreffer krijgt u 1000 dukaten (= punten).

Serie bonus: Voor iedere voltreffer, die direkt na een andere voltreffer komt, krijgt u een bonus boven op de dukaten voor de eerste voltreffer:

  • eerste voltreffer in serie: 500 dukaten
  • tweede voltreffer in serie: 1.000 dukaten
  • derde voltreffer in serie: 1.500 dukaten
  • vierde voltreffer in serie: 2.000 dukaten
  • vijfde voltreffer in serie: 2.500 dukaten

Na de vijfde voltreffer in serie krijgt u voor iedere volgende voltreffer steeds 2.500 punten. Bonus voor tot zinken brengen: Bij het tot zinken brengen van een vijandelijk schip krijgt u een extra bonus (boven op alle andere beloningen), die van de grootte van het schip afhangt:

  • 1-veld schip: 12.000 dukaten
  • 2-veld schip: 8.000 dukaten
  • 3-veld schip: 6.000 dukaten
  • 4-veld schip: 3.000 dukaten

Winnaar bonus: Wanneer u het laatste schip van uw tegenstander tot zinken heeft gebracht, krijgt u een premie van 25.000 dukaten

plus een extra bonus voor al uw eigen schepen, die niet gezonken zijn:
  • 1-veld schip: 3.000 dukaten
  • 2-veld schip: 6.000 dukaten
  • 3-veld schip: 8.000 dukaten
  • 4-veld schip: 12.000 dukaten

“Volle kracht vooruit !”- Spellen met meerdere rondes:

  • Bij een spel met meerdere rondes worden meerdere opeenvolgende spellen tegen elkaar gespeeld. Kies daarvoor in de lobby onder “spellen” het aantal gewenste rondes (1, 2, 3 of 5) uit. Winnaar is degene, die uiteindelijk de meeste dukaten heeft kunnen verzamelen.
  • Het gaat er dus niet alleen om, welke speler de meeste spellen kon winnen. Bij een spel met meerdere rondes moet men er ook op letten, door handig te schieten, om zo veel mogelijk dukaten te verzamelen.
  • Voor ieder nieuw spel kan men zijn eigen vloot weer nieuw opstellen. Het is dus de moeite waard om op de strategie van de tegenstander te letten.
  • Is op het einde van het aantal gekozen rondes een gelijke stand, dan wordt er een laatste beslissingsronde gespeeld.

En nu uit de kooien en aan de kanonnen!