Spelregels Maya Piramide

Inleiding

Maya Piramide is een variant van het Solitaire-spel "Piramide". Bij deze variant dient u de kaartenpiramiden af te breken door het vormen van kaartgroepen die samen de som 11 hebben.

Het speelveld

  • Op het speelveld vindt u in totaal 42 kaarten en 1 Joker.
  • Bij het begin van het spel liggen er 24-26 open kaarten op piramiden over elkaar.
  • Onder de piramiden liggen links onderaan dichte kaarten, twee open speelkaarten en de Joker.
Maya Piramide              Speelveld

Doel van het spel

  • Duidt de kaartengroepen aan die samen een som van 11 opleveren.
  • Begin onderaan en breek de kaartenpiramide zo snel mogelijk af.
  • Hoe meer kaarten u in een speelbeurt kunt verwijderen zonder de hulpkaarten open te leggen, hoe meer seriepunten u extra krijgt.
  • Als u alle kaarten van de piramide hebt verwijderd, heeft u het volgende level bereikt.

Speelwijze

  • Om een groep kaarten uit de piramide te verwijderen, moet de som van deze kaarten 11 zijn.
  • U kunt uitsluitend kaarten verwijderen die open liggen en niet door een andere kaart bedekt zijn. Dat een kaart vrij ligt, ziet u daaraan dat ze oplicht.
  • Wanneer er geen passende kaarten meer in de piramide zijn, gebruik dan de twee hulpkaarten onderaan. Klik onderaan op de dichte hulpkaarten om nieuwe hulpkaarten open te leggen. Leg zo lang de ene kaart na de andere open tot u een passende kaart vindt waarmee u een groep van 11 kunt vormen.
  • Heeft u de volledige piramide succesvol afgebroken, wordt automatisch een nieuw level met nieuw gesorteerde kaarten gestart.
  • Het spel is ten einde als u een piramide niet kan afbreken of als de tijd is afgelopen.

De Joker

Maya Piramide              De Joker
  • Met de Joker kunt u iedere open kaart uit de piramide verwijderen en zo een heikele situatie redden.
  • Maar opgelet! Er is maar één Joker in ieder level. Gebruik de Joker daarom op het juiste moment.
  • U kunt de Joker ook gebruiken om een eventueel lange serie te bouwen. Door de Joker wordt de serie niet onderbroken.
  • Wanneer u de Joker in een level niet gebruikt, krijgt u 500 bonuspunten.

Piramide: Besturing

De besturing is in dit spel heel eenvoudig.
  • U duidt een kaart uit de piramide aan door met de linker muisknop op de kaart te klikken. Heeft u een groep van kaarten met de som 11 aangeduid, verdwijnen de kaarten automatisch.
  • Om de dichte hulpkaaten te doorzoeken, klikt u op de bovenste dichte kaart. Deze wordt dan automatisch open gelegd.
  • Let op! U kunt de stapel hulpkaarten maar 1 keer doorlopen. Heeft u alle kaarten open gelegd, kunt u deze niet nog een keer gebruiken.
  • Om het spel vroegtijdig te beëindigen, klikt u op "Beëindigen".

Tijd en score

  • Tijd:  U heeft 4 minuten tijd.
  • Score: Uw score stijgt, met iedere uit de piramide verwijderde kaartengroep, 500 punten.
  • Seriepunten: Zo lang u niet op de dichte hulpkaarten dient te klikken, ontstaat de zogenaamde "Serie". U kunt tijdens het bouwen van series wel gebruik maken van de beide open hulpkaarten. Hoe meer kaarten u in serie verwijdert, hoe meer extra seriepunten u verzamelt: voor de tweede groep in serie krijgt u +100 punten, voor de derde +200, voor de vierde +300, voor de vijfde +400, enz.
  • Bonuspunten Joker: Als u op het einde van een level uw Joker nog over heeft, krijgt u 500 bonuspunten.

De Robijnkaart

Maya Piramide              De Robijnkaart

De rode Robijnkaart verviervoudigt de waarde van de verwijderde groep. Het is daarom raadzaam de Robijnkaart op het einde van een lange serie te gebruiken.

Bonuslevel

Wanneer u alle 4 levels kunt oplossen, komt u in de geheime schatkamer. Hier liggen munten met nummers. Nu is het de bedoeling dat u zo snel mogelijk munten aanduidt die samen de som 11 opleveren. Voor iedere groep krijgt u nogmaals 200 punten.

Tips en strategieën

Denk goed na voordat u een kaart uit de piramide verwijderd.
  • U haalt de meeste punten door zo veel mogelijk kaarten in serie af te breken. Houdt in uw strategie dus ook rekening met de kaarten die meer bovenaan liggen.
  • Sneldheid is in dit spel niet zo belangrijk - de beste en handigste route door de piramide brengt de meeste punten.
  • De Joker kan de sleutel tot uw overwinning zijn want hij onderbreekt uw speelbeurt niet. U kunt dus een speelbeurt met behulp van de Joker verlengen en zo meer seriepunten verzamelen.
  • De Robijnkaart is een doorslaggevend strategisch aspect in het spel. Omdat deze de waarde van de groep verviervoudigt, is het voordelig de Robijnkaart op het einde van een lange serie te spelen.
  • Het kan ook zinvol zijn de Joker te bewaren tot het einde van het spel want hij brengt veel bonuspunten op en is vaak de redder in nood bij de laatste kaart.