Spelregels Animal Maze

Animal Maze is een vaardigheidsspel, waarbij u online tegen echte tegenstanders speelt! Talrijke schattige dieren zijn in het doolhof verdwaald en wachten op u, om bevrijd te worden! Baan u een weg door het doolhof door de doolhoftegels vaardig te verplaatsen.

Doel van het spel

Baan uw weg door het doolhof tot alle dieren, die links op het beeldscherm verschijnen, werden bevrijd. Keer daarna terug naar het startveld.

Spelbesturing

U kunt volgende acties uitvoeren met uw muis:

  • De doolhoftegels verschuiven:

In de waterbron (rechts op het scherm) komt steeds de volgende doolhoftegel tevoorschijn.Draai de tegel in de gewenste positie en schuif deze dan vanuit een willekeurige zijde in het doolhof.

  • Uw pion bewegen:

Om uw pion te bewegen, dient u gewoon op een beschikbaar vakje te klikken.

Spelelementen

Hieronder volgt een korte uitleg over alle spelelementen van Animal Maze:

1 Avatar

Spelernaam en profielfoto

2 Succesbalk

Geeft aan hoeveel dieren de speler reeds heeft bevrijd. Als deze vol is, dient de speler terug te keren naar het startveld.

3 Spelbord

Bestaat uit 7x7 tegels met wegen. Slechts 3 kolommen en 3 rijen van het doolhof zijn beweegbaar. Het doolhof bestaat uit bochten, rechte banen en kruisingen.

4 Dieren

Er zijn 24 verschillende soorten. Afhankelijk van de gekozen spelmodus in de Lobby, dient een speler 2 tot 6 soorten te verzamelen.

5 Doolhoftegel

De doolhoftegel dient verschoven te worden, om zich door het doolhof te verplaatsen.

6 Startveld

Hier start de speler het spel met zijn of haar aangewezen kleur. Dit veld moet opnieuw worden bereikt, om het spel succesvol te voltooien.

7 Pion

De pion moet door het doolhof worden bewogen, om de dieren te bevrijden.

8 Omheining/Dierenlijst

Hier kunt u zien welke dieren moeten worden bevrijd en welke reeds werden bevrijd.

Spelverloop

Hieronder volgt een uitleg over het spelverloop:

Het doolhof verschuiven

  • Het doolhof kan per beurt 1 keer worden verschoven, hiervoor wordt de vrije doolhoftegel van aan een rand ingeschoven.
  • Elk van de 3 beweegbare kolommen en rijen kunnen in alle richtingen worden verschoven (omhoog/omlaag en links/rechts).
  • Uitzondering: Wanneer een speler een doolhoftegel heeft verplaatst, kan deze bij de volgende zet niet in de tegengestelde richting worden gewijzigd. Er zijn dus altijd 11 verschuivingen mogelijk, afgezien van de eerste zet van de eerste speler (in het begin van het spel zijn er dus 12 ).
  • Het doolfhof MOET één keer per beurt worden verplaatst - voordien mag uw pion niet verplaatsen.
  • Een pion die door het verschuiven uit het doolhof wordt geduwd, verschijnt automatisch aan de andere kant van het speelveld.

Uw pion verplaatsen

  • Een pion kan naar eender welk beschikbaar vakje worden verplaatst. Andere pions of dieren blokkeren de doorgang niet.
  • Om een dier te bevrijden, dient de pion precies op het vakje te landen, waar het dier geplaatst is - de pion over het dier verplaatsen, is dus niet voldoende.
  • In tegenstelling tot het verschuiven van het doolhof, is het niet verplicht om uw pion te bewegen. U kunt uw pion dus ook een beurt laten staan.

Duur van een beurt

  • U heeft in totaal 45 seconden tijd om uw doolhoftegel te verplaatsen EN uw pion te bewegen.
  • Indien deze tijd wordt overschreden, wordt een doolhoftegel willekeurig verschoven.
  • Een speler wordt automatisch uitgesloten (en heeft bijgevolg verloren), indien deze na 3 rondes nog steeds geen beweging heeft gemaakt.

Einde van het spel

  • Zodra een speler alle dieren van zijn lijst heeft bevrijd, is het laatste doel het startveld.
  • Zodra een speler zijn startveld heeft bereikt, is het spel afgelopen.

Tips

  • De velden die geen deel uitmaken van de verschuifbare horizontale en verticale rijen en kolommen, blijven steeds onveranderlijk. Vergeet deze niet wanneer u uw volgende beurten plant.
  • Het verschuiven van de doolhoftegels dient niet alleen daartoe, uw weg te vinden door het doolhof. Het kan ook worden gebruikt om andere spelers te blokkeren of zelfs vast te zetten voor een ronde of twee!
  • Houd de vooruitgang van uw tegenstanders goed in het oog! Als een speler een grote voorsprong heeft, dienen de andere spelers een manier te vinden om hem de weg af te sperren.
  • Gebruik het “uit het doolhof schuiven” om sneller een vakje te bereiken of om uw tegenstanders te verrassen!